قرآن وسائینس سا ئینس گواه حقیقت قرآن مجید شده متن رامطالعه کنید.
حدیث البخاری ـــ کتاب 9 او قا ت نـُماز
نقل صحیح البخاری به دری
{{ ²²{{ ²²{{ {{ ²² ²² ²²{{ ²²{{ {{ ²²{{ ²²{{ {{ ²² ²² ²²{{ ²²{ کتا ب [ 9 ]:ـــ او قات نـُماز. ²{{ ²²{{ {{ ²² ²² ²²{{ ²²{{ ²
با ب [1 ]:ـــ اوقات نـُماز وفضیلت آن
(325 ) ـــ ازابومسعود انصاری ( رضی الـله عـنه ) روایت است که : اوروزی درعراق نزد مـغـیرۀ بن شـعـبـه رفته ملاحظه کرد که او نـُمازرا تأخیر کرده است،گفت : ای مـغـیره ! این چه کار است ؟ مگر خبر نداری که جـبرئیل نازل گردیده ونـُماز خواند ، و پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) مثل اونـُماز خواندند، باز جـبرئیل نـُماز خوانده و پـیغـمبـر خدا( صلی الله علیه وسلم ) مثل اونـُماز خواندند، باز جـبرئیل نـُماز خوانده و پـیغـمبـر خدا( صلی الله علیه وسلم ) مثل اونـُماز خواندند، باز جـبرئیل نـُماز خوانده و پـیغـمبـر خدا( صلی الله علیه وسلم ) مثل اونـُماز خواندند، وجـبرئیل [ علیه السلام ]گفت : به این گونه[ نـُماز خواندن ازطرف خداوند ] مامور شده ام . (رواءالبخاری 521) . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [ 2 ]:ـــ نـُماز سبب آمرزش گناهان است
(326 ) ـــ ازحـُـذ َ یفـه ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : نزد عـُمـر( رضی الـله عـنه ) نشـسـتـه بودم که گـفت : کدام یک از شما گـفـتـۀ پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم )رادرمورد فـتـنه به خاطر دارد ؟ گـفـتم : همان طو ریکه فرموده اند ، من به خاطر دارم ، گفت :تو بر احادیث پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم )مـُسلط هستی ، گـفتم : نـُماز ، وروزه ، وذ کات ، وامر به معروف ، ونهی از مـُنکر ، کفارۀ گناهان واشـتباهاتی است که شخص نسبت به خانواده اش، نسبت به مالش ، نسبت به فرزندش ، ونسبت به همسایه اش مرتکب می گردد. عـُمـر( رضی الـله عـنه ) گفت : این فتنه را نه می گفتم ، مقصودم فتنۀ است که مانند دریا موج می زند ، حـُـذ َ یفـه ( رضی الـله عـنه ) گفت:یا امیر المومنین !برتوازآنها ضرری نیست ، چون دروازۀبین تو وبین آن فتنه ها بسته است ، گفت :آن دروازه شکسته شده ،ویا باز خواهد گردید؟ حـُـذ َ یفـه ( رضی الـله عـنه ) گفت :درآینده شکسته خواهدشد ، عـُمـر( رضی الـله عـنه ) گفت :بعد از آنکه این دروازه شکسته شود، دیگر هرگز بسته نخواهد گردید . کسی از حـُـذ َ یفـه ( رضی الـله عـنه ) پرسید:آیا عـُمـر( رضی الـله عـنه ) میدانست که مـُراد از آن دروازه چیست ؟گفت : بـلی !آن چنان آگاهی داشت مثلی میدانست که بعدازروز شب می آید،من به او سخنی گفتم که دراو مشکل ومغالطۀ نبود. شخص دیگری از حـُـذ َ یفـه ( رضی الـله عـنه ) پرسید: مـُراد ازآن دروازۀ[ که مانع فتنه بود] چیست؟گفت :خود عـُمـر( رضی الـله عـنه ) است . (رواءالبخاری525 )² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
(327 ) ـــ ازابن مسـعود ( رضی الـله عـنه ) روایت است که : شخصی زنی را بوسید ونزد پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) آمده وقضیه رابیان داشت، خداوند این آیه رانازل فرمودکه : ﴿ نـُمازرا هرد و طرف روز [صبح وشام ]برپا دارید، زیرا کارهای نیک لغزش هارا از بین می برد ﴾. آنشخص گفت : یا رسوالـله! این چیز خاص برای من است ؟ فرمودند : ﴿ برای همۀ ا ُمت من است ﴾.(رواءالبخاری 526) ************ آیه وتر جمۀ مکمل آن آورده شد ، خوانند گان می توانند باکلیک کردن « سوره وآیه » اصل آیه وترجمۀ آنرا باز کنند وهم اگر شرح تفسیری آن را بخواهند از آدرس تفسیر شریف استفاده کنند که همۀ آنها در سائیت ثبت است . آدرس را کلیک کنید ـــــــــــــــ» تفسیر نمونه
﴿ 1- سوره: 11 , آیه: 114 ﴾.﴿ . وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ . ﴾.
² . حدیث نبوی « ص »کتاب 9اوقات نماز
( 328 ) ـــ ودرروایت دیگری از ابن مـسـعود ( رضی الـله عـنه ) درحدیث گذشته روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ برای هر کس از ا ُمتی من که به این آیت عمل نماید ﴾. (رواءالبخاری526 )² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [ 3]:ـــ فضیلت ادای نـُماز دروقت آ ن ن
( 329) ـــ واز ابن مـسـعود ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت :از پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) پرسیدم که کدام کاردر نزد خداوند محبوب تر است ؟ فرمودند: ﴿ ادای نـُما ز د روقت آن ﴾. گفتم : بعد ازآن کدام کار ؟ فرمودند : ﴿ نیکی کردن به پدر ومادر ﴾. گفتم : بعد ازآن کدام کار ؟ فرمودند : ﴿ جهاد درراه خدا ﴾. [ ابن مـسـعود( رضی الـله عـنه )] میگوید : این چیزهارا پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) برایم گفتند، واگر بیشترازین می پر سیدم، بیشتر میگـفـتـند . (رواءالبخاری527 )
² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [ 4 ]:ـــ نـُمازهای پنج گانه کفاره است
( 330) ـــ از ابـُو هـُرَیـره ( رضی الـله عـنه ) روایت است که:از پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم )شنیده است که فرمودند: ﴿ به من بگوئید ! اگر جوی آب روانی به دروازۀ خانۀ کدام یک از شما بوده ، وروز پنج بار درآن غـُسل نماید، آیا چیزی از کثافت به جانش باقی میماند ؟ ﴾. گفتند :[ این پنج بار غـُسل ]چیزی ازآن کثافت را بجانش باقی نه میگذارد ، فرمودند : ﴿ این مانند نـُماز های پنج گانه است ، که خداوند به سبب آنها لغزش هارا از بین می برد﴾. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 528)
با ب [5 ]:ـــ نـُمازباپروردگارش مناجات میکند
(331 ) ـــ از انـس ( رضی الـله عـنه )از پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) روایت است که فرمودند: ﴿ درسـجده آرام بگیرید ،دست های خودرا مانند سگ فرش نکنید،واگر تـُف کردید پیشروی، وبطرف راست خود تـُف نه کنید ، چون نـُماز گذاربا پروردگارش مناجات میکند ﴾.(رواءالبخاری532 ) ² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [ 6 ]: ـــ نـُمازپیشین دروقت شدت گرمی اندکی به تأخیرمی افتد
(332 ) ـــ از ابـُو هـُرَیـره ( رضی الـله عـنه ) ازپـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) روایت است که فرمودند: ﴿هنگامیکه هوا گرم می شود ،نـُماز را در وقت سردی هوا بخوانید ، چون گرمی هوا ازوزش دوزخ است ، آتش به نزد پروردگارش شکایت کرد وگفت :پروردگارا ! اعضایم یکدیگررا خوردند، خداوند برایش اجازۀ دوبار تنفس را داد ، تنفسی درتابستان وتنفسی در زمستان ، [ واین همان ] شدت گرمی تابستان ، وشدت یخبندان زمستان است﴾. (رواءالبخاری 536،537) ² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
(333 ) ـــ واز ابو ذر( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : درسفری با پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) بودم ، مؤذ ن میخواست برای نماز پیشین آذان بدهد ، پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند : ﴿ صبر کن تا هوا سرد تر شود ﴾. ، باز مؤذ ن میخواست آذان بدهد ، باز برایش گفتند : ﴿ صبر کن تا هوا سرد تر شود﴾. وهمین طور ادامه یافت تا آنکه سایۀ هر نا هموارینمایان گردید . . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 539 )²
با ب [ 7 ]:ـــ وقت نـُمازپیشین هنگام زوال است .
( 334) ـــ از انـس ( رضی الـله عـنه ) روایت است که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) هنگامیکه آفتاب میل نمود ، خارج گردیده ونـُماز پیشین را اداء نمودند ، بعدازان بالای مـُنبر بالا شده ودر بارۀ قیامت سخن زده وگفتند : ﴿ درقیامت کارهای بزرگی واقع خواهد شد، وفرمودند :اگر کسی میخواهد راجع به چیزی پرسان نماید ، پرسان نماید ، از هر چیزیکه میخواهید پرسان کنید ،تا وقتیکه همین جا قرار دارم ، به سوالهای شما پاسخ خواهم داد ﴾. مردم بسیار گریه نموده ، وایشان مکررأ میگفتند : ﴿ بپرسید﴾. عـبدالـله بن حـُذا فـه سـَهـمی ( رضی الـله عـنه ) برخواسته وپر سید: پـدر من کیست ؟ فرمودند : ﴿ پـدر تـو حـُذا فـه است ﴾. باز هم فرمودند : ﴿ پـر سا ن کنید ﴾. عـُمـر ( رضی الـله عـنه ) به دو زانو نشسته وگفت : خـُدارا به ربوبیت ، اسلام را به حیث دین ، ومـُحـمـد رابحیث پیغمبرقبول داریم ، پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) سکوت نموده وسپس فرمودند : ﴿ همین حالا بهشت ودوزخ برایم درروی همین دیوارنشان داده شد ،وهیچ چیز را مانند خیر وشرندیدم ﴾. [ قسمتی از این حدیث در ( باب علم ) به روایت ابـو مو سی آشـعـری قبلأ گذشت ، ولی درین روایت بعضی زیادات، واختلا فات لفظی وجوددارد ] (رواءالبخاری 540) . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
(335) ـــ ازابـو بـَرزه ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم )نـُماز صبح رادر [ وقتی ]اداء میکردند ،که هرکسی نفر پهلوی خودرا شناخته میتوانست ، ودرنـُماز صبح: بین شصت الی صـد آیه را می خواندند ،ونـُماز پیشین را هنگامی میخواندند که آفتاب زوال میکرد ، وعصر را وقتی میخواندند که اگر کسی از ما به آخرین قسمت مـدیـنـه رفته وباز میگشت ،آفتاب هنوز بدرخـشـش خود باقی بود ، ــــ وراوی آنچه را که[ ابـو بـَرزه ] درمورد وقت شام گفته بود، فراموش گرده است ـــ ودر تأخیر نـُماز خفتن ، حتی تا ثـُلث شب ـــ ویا تا قسمتی از شب ـــ هم باکی نداشتند . (رواءالبخاری541 ) ² . حدیث نبوی « ص »کتاب 9اوقات نماز
با ب [8 ]:ـــ تاخیر کردن نماز پیشین تا وقت نـُماز عصر ( 336 ) ـــ ازابن عـبـاس ( رضی الـله عـنه ) روایت است که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) درمـدیـنه هـفت هـشـت روزبین نـُماز پیشین وعـصـر، وبین نـُمازشام وخـُفتن جمع کردند . (رواءالبخاری 543)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [ 9]:ـــ وقت نـُماز عصر
( 337) ـــ ـــ درحدیث ابـو بـَرزه ـــ درموردوقت نـُماز ها ـــ که همین حالا گذشت، این عبارت نیز آمده است که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) ازخواب شدن پیش نـُماز خـُفتن ، وازصحبت کردن بعد ازان ، بد شان می آمد . (رواءالبخاری 541) ² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
(338 ) ـــ ازانـس بن مالک ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : مانـُماز عـصررا دروقتی ادا میکردیم که اگر کسی از ما بیرون شده وبه قبیلۀ ( بنی عـمروبن عـوف ) میرفت، می دید که آنها هنوز نـُماز عـصررا میخوانند. (رواءالبخاری 548)(² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
(339 ) ـــ واز انـس بن مالک ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) نـُماز عـصررااداء نموده ، وآفتاب بلند ودرخشان بود ،مردمانی به ( عـوالی) رفته وچون به آنجا می رسیدند ، می دیدند که آفتاب هنوز بلند است ، بعضی از قسمتهای ( عـوالی) از مدینه حدود چـهار میل ویا چیزی مثل آن، فاصله دارد . (رواءالبخاری550 ) ² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [ 10 ]:ـــ کسیکه نـُماز عصرش فوت میگردد .
(340 ) ـــ ازا بن عـُمـر ( رضی الـله عـنه ) روایت است که: پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ کسیکه نـُماز عـصرش فوت می شود ، مانند کسی است که فامیل واولادش ازبین رفته باشد . ﴾. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 552)
با ب [11 ]:ـــ حکم کسیکه نـُماز عصرراترک میکند
(341 ) ـــ روایت است که بـُر َیده( رضی الـله عـنه ) درروز ابر آلودی گفت : نـُمازعـصر راوقت بخوانید ، زیرا پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ کسیکه نـُماز عـصر را ترک نماید ، عملش حـّبط گردیده واز بین میرود ﴾. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری553 ) ² با ب [ 12 ]:ـــ فضیلت نـُماز عصر
( 342) ـــ ازجـریر ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : شبی با پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) بودیم ، ایشان بطرف ماهتاب نگاه کرده وفرمودند: ﴿ شـما پروردگار تان را مثلیکه همین ماهتاب را می بینید ، خواهید دید ، ودردیدن خداوند متعال به مشکل ازدحام دچار نه خواهید شد ، واگر امکان بود که برای ادای نـُماز فجر ونـُماز عـٌصر ، تحت فشار گر فتاری قرار نگیرید ، این دو نـُمازرا اداء نمائید ﴾. ، سپس این آیۀ کریمه راتلا وت نمودند : ﴿ وبه حمد پروردگار خود پیش از طلوع آفتاب وپیش از غروب ، تسبیح بگوی ﴾. (رواءالبخاری554 )² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
و آیۀ مبارک : ***************** آیه وتر جمۀ مکمل آن آورده شد ، خوانند گان می توانند باکلیک کردن «نمبر سوره وآیه » اصل آیه وترجمۀ آنرا باز کنند وهم اگر شرح تفسیری آن را بخواهند از آدرس تفسیر شریف استفاده کنند که همۀ آنها در سائیت ثبت است . آدرس را کلیک کنید ـــــــــــــــ» تفسیر نمونه ﴿ ق50:39﴾.﴿ فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴾.﴾ ******************************
( 343) ـــ از ابـُو هـُرَیـره ( رضی الـله عـنه ) روایت است که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ ملائکۀ درروز، وملائکۀ درشب بطور نوبتی باشما هستند، [ واین ملائکه ]درنماز صبح ونـُماز عصرباهم جمع می شوند ،بعدازان ملائکۀ که شب باشما بودند، عروج نموده و[ باریتعالی ] ـــ درحالیکه خوودش بحال بندگان خوداز همه واقف تر است ـــ از ایشان می پرسد:بندگان مرا درچه حالتی ترک نمودید ؟آنها می گویند :آنهارا درحالی ترک نمودیم که نـُماز می خواندند ، ودر حالی نزد شان رفتیم که نـُماز می خواندند﴾. (رواءالبخاری555 )² . حدیث نبوی « ص »کتاب 9اوقات نماز
با ب [13 ]:ـــ حکم کسیکه یک رکعت از نـُماز عصررا پیش از غروب دریابد
( 344 ) ـــ واز ابـُو هـُرَیـره ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ اگر کسی یک سجده را از نـُماز عصر، پیش از آنکه آفتاب غروب نماید، دریافت ، نـُمازخودرا تمام نماید ، واگر یک سجده از نـُمازصبح راپیش از طلوع آفتاب دریافت، نـُمازخودراتمام نماید ﴾. (رواءالبخاری 556)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ² ( 345) ـــ ازعـبـدالـله بن عـُمـر ( رضی الـله عـنهما ) روایت است که گفت : واز پـیغـمبـر خدا( صلی الله علیه وسلم ) شنیده است که فرمودند : ﴿ مدت بقای شما نسبت به ا ُمت های گذشته ، مانند نسبت نـُماز عصر تا غروب آفتاب است ،تورات برای اهل تورات داده شد ،وآنها تا نصف روز به آن عمل نمودند ، سپس [ از عمل کردن به آن ] عاجز گشتند ، از این جهت برای هر کدام شان یک یک قیراط ، مزد داده شد. وانجیل برای اهل انجیل داده شد ،وآنها تا نـُماز عصر به آن غمل نمودند ، بعد ازان[ از عمل کردن به آن ] عاجز گشتند ، از این جهت برای شان یک یک قیراط ، مزد داده شد. وبرای ما قرآن داده شد، وما به آن تا غروب آفتاب عمل نمودیم ، پس برای مادودوقیراط مزد داده شد. یهود ونصارا گفتند :پروردگارا! برای مسلمانان دو دو قیراط ، وبرای مایک یک قیراط مزد دادی ، حالانکه ما از آنها وقت بیشتری کار کرده بودیم ، خداوند جل جـلا لـه می فرماید : مگر درمورد مزددادن ، به شما ظلم کرده ام ؟ میگویند :نـه ، خداوند متعال می فرماید : پس این مزدی راکه برای مسلمانان داده ام فضل ومهربانی من است، و فضل ومرحمت خودرا بهرکسیکه خواسته باشم می بخشم ﴾. (رواءالبخاری557 )² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [ 14 ]:ـــ وقت نـُماز شام
(346 ) ـــ ازرافع بن خـُد َیج ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : نـُماز شام را با پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم )ادا می نمودیم ،وکسیکه از نـُماز برمیگشت جاهای تیرخودرا[برروی دیوار] می دید (رواءالبخاری559 ) . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
(347 ) ـــ ازجـابر بن عـبدالـله ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) نـُماز پیشین را درشدت گرمی ، و نـُماز عصررادروقتیکه هنوز آفتاب درخشان بود ، و نـُماز شام را هنگامیکه آفتاب غروب میکرد ، اداء می نمودند ،ولی نـُماز خـُفتن را گاهی باتاخیر وگاهی به عجله می خوانند ، اگر می دیدند که مردم جمع شده اند ، تعجیل می کردند ،و اگر می دیدند که دیر تر آمده اند ، آن را به تاخیر می انداختند ، ونـُماز صبح را به تاریکی اداء می کردند .
(رواءالبخاری 560)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [15 ]:ـــ کسیکه نه میخواست برای نـُماز شام نـُماز خفتن گفته شود
(348 ) ـــ از عـبـدالـله مـُز َنی ( رضی الـله عـنه ) روایت است که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ درمورد ادای نـُمازشام خود تحت تاثیر مردم بادیه نشین قرار نگیرید ، ﴾. و عـبـدالـله مـُز َنی ( رضی الـله عـنه ) گفت : مردم بادیه نشین [ نـُماز شام را ] خفتن می نامیدند . (رواءالبخاری 563)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [ 16 ]:ـــ فضیلت نـُماز خـُفتن ( 349) ـــ ازعـائـیشه ( رضی الـله عـنها ) روایت است که گفت : شبی پیش از اینکه اسلام انتشار پیداکرده باشد، پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) نـُمازخـُفتن را به تاریکی اداء نموده ، واز مسجد تا آن وقت بیرون نه شدند که عـُمـر ( رضی الـله عـنه ) گفت :زنها واطفال خواب شده اند . وهنگام بیرون شدن ،به مردمیکه در مسجد بودند ، گفتند : ﴿ درتمام روی زمینغیر از شما هیچکس دیگری این قدربه انتظار نـُماز خفتن نه میماند ﴾. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری566 ) ² (350 ) ـــ ازابـو موسی ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت :من وهمراهانم( رضی الـله عـنهم )که بامن درکشتی آمده بودند، به ( بـَقـیع بـُطحان ) پیاده شدیم ، و پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) درمدیـنـه بودند. هرشب عدۀ به نوبت نزد پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) می رفتیم ، من وهمراهانم نزد پـیغـمبـر خدا( صلی الله علیه وسلم ) آمدیم ، وایشان مشغول بعضی کارها بوده ازین سبب نـُماز خفتن را تا وقتیکه آسمان پر ستاره شد ، به تاخیر انداختند، بعدازان آمده و نـُمازرابامردم اداء نمودند ، چون از ادای نـُماز فارغ شدند ، به اشخاص حاضر آنجا فرمودند : ﴿ آرام باشید ! وبه شما بشارت می دهم که از جملۀ نعمتهای خـُداوند برشمااین است که : درین ساعت هیچ مردم دیگری غیر از شما نـُماز نه می خوانند ﴾. ویا چنین فرمودندکه .: ﴿ دراین ساعت هیچ کسی غیر از شما نـُماز نه خوانده است﴾. راوی نه میداند که پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) کدام یک ازین دو عبارت را گفتند ، ابو موسی میگویدکه : ما برگشته واز آنچه که از پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) شنیده بودیم خوشحال بودیم .
(رواءالبخاری 567)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [ 17 ]:ـــ خواب شدن پیش از نـُماز خـُفتن برای کسیکه خوابش بگیرد
(351 ) ـــ درحدیثیکه پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) نـماز خـُفتن را درتاریکی اداء نموده و عـُمـر ( رضی الـله عـنه ) برای شان گفته بودکه: [ زنها وطفل ها خوابیده اند ]:این عبارت نیز آمده است که :[ نـُماز خـُفتن ] رابین غروب شفق آفتاب وبین حصۀ (سه یک ) اول شب ، می خواندند. ودر روایتی از ابن عباس آمده است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) برآمده ،وگویا که من همین حالا بطرف شان نگاه میکنم ، آب از سر شان میچکید ، ودر حالیکه دست خودرا روی سر شان گذاشته بودند فرمودند : ﴿ اگر برا ُمت من مشقت نه می بود ، به آنها امر میکردم که نـُماز خـُفتن را چنین بخوانند ﴾. (رواءالبخاری571 )² . حدیث نبوی « ص »کتاب 9اوقات نماز
( 352 ) ـــ وابن عـباس ( رضی الـله عـنهما ) ازچگونگی گذاشتن پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) دست خودرا بالای سرخود ، حکایت نموده [ومیگوید ] : انگشتان خودرا تا اندازۀ گشوده ، وسپس سر انگشتا ن خودرا برفرق سر خود گذاشتند ، بعدازان انگشتان خودرا بهم نزدیک نموده وهمان طور آنهارا روی سر خود حرکت میدادند ، تا اینکه انگشت شان به کنار گوش شان از ناحیۀ که بطرف روی ولحیه نزدیک است تماس نمود ، این کاررا، نه ازین آرام تر ، ونه هم شتا بانه تر انجام میدادند. (رواءالبخاری 571)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [18 ]:ـــ وقت نـُماز خـُفتن تانیمۀ شب است .
( 353 ) ـــ وانس ( رضی الـله عـنه ) روایت کرده ومیگوید :گویا که همین حالا ، همان شب است ومن به درخشش انگشتر [ پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) نگاه میکنم. (رواءالبخاری 572)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [19]:ـــ فضیلت نـُمازصبح . ( 355) ـــ ازابو موسی ( رضی الـله عـنه ) روایت است که پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ اگر کسی دو نـُمازی راکه در سردی روز واقع است [ یعنی نـُماز صبح و نـُماز عصررا ] بخواند ، به بهشت داخل شده است﴾. (رواءالبخاری 574) . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [ 20]:ـــ وقت نـُمازصبح (354 ) ـــ ازانس ( رضی الـله عـنه ) روایت است که: زید بن ثابت( رضی الـله عـنه ) برایش گفت که :آنها با پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) سحـری نموده ، بعدازان نـُماز خواندند ،پرسیدم :بین سحری ونـُماز خواندن چقدر وقت بود ؟گفت : به اندازۀکه پنجاه یا شصت آیت را تلا وت نمائید. (رواءالبخاری 575)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
(356 ) ـــ ازسـهل بن سـعد ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : باخانواده ام سحری کرده وبه عجله می آمدم تا نماز را با پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) دریابم. (رواءالبخاری 577)² . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز ²
با ب [21]:ـــ حکم نـُمازخواندن بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب . (357 ) ـــ ازابن عباس ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : مردم قابل قبولی ،واز همۀ شان قابل قبول تر عـُمر( رضی الـله عـنه ) نزد من شهادت دادند که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) ازنماز خواندن بعد از ادای نماز صبح تا برآمدن آفتاب ، وبعد از نماز عصر تا غروب آفتاب ،نهی نموده اند . . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری581 )
(358 ) ـــ ازابن عـُمر( رضی الـله عـنهما ) روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ قصد نکنید که نـماز خواندن تان هنگام طلوع وغروب آفتاب واقع گردد. ﴾. حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری582 )
(359 ) ـــابن عـُمر( رضی الـله عـنه) گفت که : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ وقتیکه گوشۀ افتاب برآمد ،تاهنگامیکه کاملا بلند می شود ، نماز را به تاخیر بیندازید ، ووقتیکه گوشۀ افتاب غروب کرد ، تا هنگامیکه کاملا غروب میکند ، نماز را به تاخیر بیندازید﴾. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری583 )
(360 ) ـــ از ابـُو هـُرَیـره ( رضی الـله عـنه ) روایت است که: پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) ازدو بیع ، واز دولباس ، نهـی فرمودند ، واین حدیث قبلأ گذشت ، ودر این روایت آمده است که :از دو نمازنیز نهی فرموده اند : از نـماز خواندن بعد از نـماز فجر تا طلوع آفتاب ، و نـماز خواندن بعد از عصرتا غروب آفتاب. (رواءالبخاری 584) حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [22]:ـــ نبایدپیش ازغروب آفتاب قصدنـُمازخواندن رانمود. (361 ) ـــ ازمـعا ویه ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : شما یان طوری نماز می خوانید که مایان با پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) هم صحبت بودیم ، ندیدیم که چنین نماز خوانده باشند ،بلکه ازاین نوع نمازخواندن نهی فرموده اند ، یعنی از خواندن دو رکعت نماز بعد از عصر . . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 587)
با ب [23]:ـــ نـُمازهای قضائی راکه میتوان بعد ازعصرادانمود . (362 ) ـــ ازعـائیشـه ( رضی الـله عـنها ) روایت است که گفت : قسم به ذاتیکه روح آن حضرت ( صلی الله علیه وسلم ) راقبض نمود، که پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) تا هنگام رحلت خود ، خواندن دورکعت نماز بعد از عصر راترک نه کردند ، وتا وقتیکه نماز خواندن برای شان مشکل نه گردید ،به لقا ءالـله نه پیوستند ، وبسا می شد که نماز های خودرا بطور نشسته اداء می نمودند. ومراد عـائیـشـه( رضی الـله عـنها ) ازین نماز ها ، دورکعت نماز بعد از عصر است ، و پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) این دورکعت نماز را در مسجد اداء نه می کردند، تا مبادا زحمت ا ُمت شان گردد، در حالیکه همیشه دوست داشتند تا سبب تخفیف برامت خود باشند. (رواءالبخاری 590) . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
(363 ) ـــ واز عـائیـشـه ( رضی الـله عـنها ) روایت است که گفت : دونمازبود که : پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) هیچگاه آنهارا ـــ چه درحالت پنهان وچه درحالت آشکارا ـــ ترک نه می کردند ، دو رکعت پیش از نمازصبح ، ودورکعت بعداز نماز عصر. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 592)
با ب [24]:ـــ آذان دادن بعد از خا رج شدن وقت . (364 ) ـــ ازابو قـتاده ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : شبی با پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم )در سفربودیم ، بعضی ازمردم گفتند :یارسو ل الـله !چه می شود که شب راهمینجا بخوابیم ، فرمودند: ﴿ می تر سم که وقت نـماز به خواب بمانید ﴾.، بلال ( رضی الـله عـنه ) گفت من شمارا بیدار میکنم ، [ همان بود ]که خوابیدند ، و بلال ( رضی الـله عـنه ) پشت خودرا به شتر ش تکیه داد، وچون خواب بروی غلبه کرد ، خوابید. پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) هنگامی بیدار شدند که آفتاب برآمده بود ، فرمودند : ﴿ یا بلال! چیزی که گفته بودی کجا شد ؟﴾. گفت :هیچ وقت چنین خوابی به سرم نیامده بود ، فرمودند: ﴿ خداوند تا زمانیکه خواست ارواح شمارا قبض نمود ، وباز زمانیکه خواست دو باره برای شما برگردانید ، یا بلال ! برخیزوبرای نماز خواندن آذان بده ﴾. ، بعد ازان پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) وضوء نموده ، وهنگامیکه آفتاب بلند گردیده وخوب سفید شده بود ، نماز را ادا نمودند . (رواءالبخاری 595)
. حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [25]:ـــ کسیکه برای مردم بعد از خارج شدن وقت به جماعت نماز خوانده است . (365 ) ـــ ازجابر بن عـبدالـله ( رضی الـله عـنهما ) روایت است که عـُمر بن خـطاب ( رضی الـله عـنه ) روز چنگ خندق بعد از اینکه آفتاب غروب نموده بود آمده وشروع به دشنام دادن قریش نمود ، وگفت : یارسو ل الـله ! نزدیک بود که نمازعصر را تا غروب آفتاب خوانده نه توانم، پـیغـمبـر خدا ( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ به خداقسم من تا حالا نماز عصر را نه خوانده ام ﴾. ومایان با پـیغـمبـر خدا( صلی الله علیه وسلم ) برخاسته وبطرف ( بـُطحان ) رفتیم درآنجا وضوء ساخته وبعد از اینکه آفتاب غروب نموده بود ، اول نماز عصر ، وبعد ازان نماز شام را ادانمودیم . (رواءالبخاری596 ) . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
با ب [26]:ـــ کسیکه نـُمازی رافراموش کردهروقت که به یادش آمد،باید آن را اداء نماید . ( 366) ـــ ازانس بن مالک ( رضی الـله عـنه ) از پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) روایت است که فرمودند: ﴿ کسیکه نمازی را فراموش میکند ، هر وقت که به یادش آمد آن نماز را اداء نماید ، کفاره اش جزاین ، چیزدیگری نیست ﴾.، ﴿ ونماز رادر هنگام یاد آوری اش بر پای دار﴾.
. حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 597 ) ******************** آیۀ مبارک راکلیک کنید :ــ ﴿ إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴾. ترجمه : ــ ﴿ من الله هستم، معبودي جز من نيست، مرا پرستش كن و نماز را براي ياد من به پادار. ﴾. ************************** با ب [27] ( 367) ـــ واز انس ( رضی الـله عـنه ) روایت است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿. تاوقتیکه انتظار نماز راداشته باشید ، در حالت نماز خواندن گفته می شوید ﴾. . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری600 )
با ب [28] (368 ) ـــ حدیث ابن عـُمر( رضی الـله عـنهما ) درمورد اینکه بعداز صـد سال ازین مردمان هیچکسی زنده نخواهد ماند، قبلأ گذشت ، ودر روایت دیگری از ابن عـُمر( رضی الـله عـنهما ) آمده است که گفت : پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ از کسانیکه امروز ذر روی زمین وجود دارند ، هیچکسی باقی نه میماند ﴾. وقصد شان این بود که :درین مدت صـد سال ، تمام اهل این قرن از بین رفته ومی میرند . (رواءالبخاری601 )
. حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز
( 369) ـــ ازعبدالر حمن ا بن ابوبکر ( رضی الـله عـنهما ) روایت است که : اهل ( صُفه) مردم فقیری بودند و پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) فرمودند: ﴿ کسیکه نان دو نفررا داشته باشد ، شخص سومی را باخود برده ونان بدهد ، و کسیکه نان چهار نفررا داشته باشد ، شخص پنجم یا ششمی را ﴾. وهمان بود که ابو بکر( رضی الـله عـنه ) سه نفرو پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) ده نفرراباخود بردند . عبدالر حمن ا بن ابوبکر ( رضی الـله عـنهما ) میگوید : [ خانوادۀ ماازاین افراد تشکیل می شد ] من ، پدرمن ، مادرمن ،همسر من وخادمی که بین ما وبین خانۀ ابوبکر( رضی الـله عـنه ) مشترک بود . دران شب ابو بکر( رضی الـله عـنه ) نان شب را نزد پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) صرف نمود ،وبعد از صرف نان تاهنگامیکه نمازخـُفتن خوانده شد درهمانجا ماند ، بعد ازادای نماز دوباره بخانۀ پـیغـمبـرخدا ( صلی الله علیه وسلم ) وتا وقتیکه پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) طعام شب را صرف نمودند ،درهمان جا باقی ماند ، وچون پاسی از شب گذشت به خانۀ خودش آمد . همسرش از وی پرسید : سبب چه بود که نزد مهمانهایت نیا مدی؟ ابو بکر( رضی الـله عـنه ) گفت: مگر تا حالا برای مهمانهانان نداده ئید ؟ همسرش گفت : ما نان را برای شان تقدیم نمودیم ولی خود شان تا آمدن تو از نان خوردن ابا ورزیدند. عبدالر حمن ا بن ابوبکر ( رضی الـله عـنهما ) میگوید : من [ از ترس ]رفته ودر جائی پنهان گردیدم ، و ابوبکر ( رضی الـله عـنه) مرا صدازده وگفت : ای جاهل ! وبعدازان به مخاصمه ود شنام دادن نموده وگفت : شما بخورید وبه خداوند قسم است که من هر گز ازاین طعام نه خواهم خورد. عبدالر حمن ا بن ابوبکر ( رضی الـله عـنهما ) میگوید :ما به طعام خوردن شروع نمودیم ، وبه خداوند قسم هر لقمۀ راکه بر میداشتیم بجایش طعام بیشتری نمایان می شد، همان بود که همگان سیر گردیده وطعام از اندازۀ اول بیشتر شده بود . چون ابوبکر ( رضی الـله عـنه) نظر کرده ودید که طعام همان طور به حالت خودباقی مانده وحتی بیشتر هم شده است ، به همسر خود گفت : ای خواهر بنی فراس ! چه کرده ئی ؟ همسرش گفت : به سر فرزندم که کاری نه کرده ام ، وطعام سه چند زیاد شده است ، وهمان بود که ابوبکر ( رضی الـله عـنه) از آن طعام خورده وگفت : قسم خوردنم ازتاثیر شیطان بود ، ولقمۀ دیگری ازان طعام برداشته وبقیه را نزد پـیغـمبـرخدا( صلی الله علیه وسلم ) برد ، وطعام تا صبح همانجا ماند . ودربین ما ومردمی ، عقد وقراردادی بود ، موعد عقد به سر رسیده ودووازده نفر از آنها که به همراه هر کدام آنها عدۀ دیگری از اشخاص بود ، نزد ما آمدند ، آنها نیز از آن طعام خوردند . . حدیث نبوی « ص » کتاب 9اوقات نماز (رواءالبخاری 602 ) {{ ²²{{ ²²{{ {{ ²² ²² ²²{{ ²²{{ {{ ²² ²²خـتـم کتا ب 9 اوقات نـُماز ²² ²²{{ خداوندا توفیق عنایت فرما تاقرآن واحادیث نبوی راسرمشق زندگی خویش قرارداده ،رضامندی ذات پاکت راحاصل کرده بتوانیم« آمین » {{ ²²{{ ²²{{ {{ ²² ²² ²²{{ ²²{{
¯²{{{{²¯¯²{{{{²¯ ¯²{{{{²¯¯²{{{{²¯¯²{{{{²¯ ²²خـتمکتاب 1 صحیح بخاری ² ²
|