قرآن وسائینس سا ئینس گواه حقیقت قرآن مجید شده متن رامطالعه
«راهنمای انجام منا سک حج » آمید که همه وخصوصأ خواهران وبرادران خارج از وطن که امکانات زیاددارند ،این نعمت نایاب حج را انجام دهندکه هم خیر دینی وهم ازچنان مناظر قشنگ است که درهیچ نقطۀ دیگرکرۀ زمین وجودندارد واین تعلیمات یار راه تان می باشد امتحان شرط است .
خوانندۀ گرام اگر شما محتوای تمام آدرسهارا دقیقآ مطالعه ودر زهن می سپارید ، ادای مناسک حج شما بدون کدام کمبود انجام یافته وانشاءالله که اُمید پذیرش آن ازجانب خداوند «ج » مُیسر خواهد بود . آمید وارم مطالعۀ عناوین حج را به جوانان ونوجوانان توصیه وازیک طرف آنهارافکرأ برای دیدار خانۀ خداوند«ج » حاضر واُمید وار نموده وازجانب دیگرشما هم خوشنودی الله «ج» رانصیب گردید. آدرس هارا کلک نمائید :
آدرس اول : ـــ آموزش حج و عمره. آدرس دوم : ــ رهنمای مناسک حج به زبان انگلیسی . آدرس سوم : ـــ آیا ت مبارک قرآن مجید باترجمه وتفسیرزبان دری راجع به حج . آ درس چهارم :ــــ مجموعۀ احادیث « صحیح البخاری » راجع به حج به زبان دری.ر آ درس پنجم :ــــ شرح الفبائی نام های نقاط ومحلات مقدس درمکةالمکرمه ومدینةالمنوره . آدرس ششم : ــــ شرح تصویری اماکن مقد س کعبة المکرمه . آدرس هفتم: ـــ شرح تصویری اماکن مقد س مدینةالمنوره . آدرس هشتم : ـــ شرح مساجد درکعبةالمکرمه ، مدینة المنوره . آدرس نهم : ـــ بهترین تصاویراز یادگارهای جنس ومال حضرت پیغمبر خدا (ص). آدرس دهم : ـــ بهترین تصاویر از محلات مقدس . آدرس یاز دهم : ـــ بخش عملی ادای مناسک حج . آدرس دوازدهم : ـــ آدرس سیزدهم : ـــ ....................
مقدمه : خوانندگان عزیز سلام ! ازآنجا که هدف از ادای فریضۀ حج ، درعمل پیاده کردن یک رکن اسلام است از جانب دیگربا ادای فریضۀ حج به خاطره های زندگی حضرت ابراهیم «ع» و حضرت محمد پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) ، اعضای فامیل و اصحاب گرامی آن حضرت آشنا شده وبه قدم پاهای مبارک شان ، گام های خویش رامانده وتعهد می سپاریم که اصلاح اخلاق فردی واجتماعی خویشتن را مطابق سعی وتلاش و خاطره های اوشان عیار ساخته وامید وار رضائیت وخوشنو دی خداوند گردیده باشیم .اما برای بر آورده شدن این مرام پاک باید از نام ها ومحلات زندگی وعبادت آنها معلو مات مقدماتی قبلی داشته باشیم که درغیر آن دریک چندروز محدو دیکه آنجا می باشیم ،هرکس مشغول کار خود است ومعلم یا رهنمای که « اگر باشد » مطابق آرزوی ما رفتار کند وجود ندارد واین است که با افسوس زیاد بر می گردیم واز دیدنی های خود دیگران را مستفید نه می توانیم. برای بدست آوردن این مرام پاک اُمیدوارم مُقدمۀ هذا علاقه مندی زیاد شما را در فراگرفتن یا آموختن نه تنها مجموعۀ از شعایر« علامات ونشانه ها » ی گردد که راجع به چگونگی اداکردن حج درآیات قرآن مجید واحادیث نبوی (ص) بشارت داده شده ،کهمک نماید ، بلکه شمامحلات وخا طره های حیات وزندگی حضرت محمد پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) را درمکۀ شریف وهم در مدینةالمنوره را باچشم ودل ملاحظه ونمونه مثال زندگی بعدی خودها قرار می دهید . خواهران وبرادران که تا حال موفق به حج بیت الله نه شده ، چون بالفعل آن محلات راقبلأ نه دیده وبه نام آنها آشنائی ندارد نه می توانند از آن نقاط واز آن محلات مقدس زیارت کرده وزیادترخوشنود گردند.من هم این تجربۀ تلخ را آن زمان حس کردم که برای ادای فریضۀ حج درمکةالمکرمه ومدینةالمنوره بودم ونسبت نداشتن معلومات قبلی نه توانستم به آرزوهای عمیق تر که همانا زیارت محل تولد وحیات نه تنها حضرت محمد پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) بلکه از فامیل آن جناب وصحابۀ گرام باشد، موفق نه شدم .این علت بود که به منظور استفادۀ برادران وخواهران خود که از یک طرف به زبان عربی بلدیت ندارند وثانیأ امکانات دیدن بالفعل فوتوهای اماکن مقدس برا شان میسر نه خواهد بود، به این تلاش گردیدم که برای رفع این مشکل ، این مقدمه را تهیه وهم تمام امکانات را درتحت آدرس های فوق حاضر سازم امیدوارم مفید واقع شده وسبب خوشنودی خداوند«ج» گردد. وازشما خواننده های عزیز تمنی دارم تا هریک از عناوین را که هم تشریح دارد وهم بافوتوها مزین است دقیقأ مطالعه و معلو مات آن را به فرزندان شان که اُمید رفتن به خانۀ خداوند «ج» دروجودشَان زیاداست ، ازهمین حالا بدهید.من یقین کامل دارم که آنهاازهمان نوجوانی اشتیاق دیدار خانۀ خداوند «ج» راپیدا کرده و درزمان زیارت خانۀ خداوند «ج»، این خدمت شمارا به یاد آورده واز صمیم قلب شما را دُعا نمایند .وحالا به اصل مطلب می گذریم : برای رسیدن به هدف مطلوب به شرح مواد آتی می پردازیم : 1 ) چرا کعبةالمکرمه درشهر مکه است ونه درجای دیگر ؟ 2 ) اولین اعمارخانۀ کعبه درکدام زمان واز طرف که صورت گرفت؟ 3 ) اعتبار ازاعمار مجدد خانۀ کعبه ازطرف ابراهیم «ع» وحضرت اسماعیل «ع» تا فتح مکه از طرف حضرت محمد پیغمبر خدا (ص) که مدت اضافه از 1500سال را دربرداشت کدام حوادث ووقایع بالای خانۀ کعبه تحمیل شد .؟ 4 ) بعد از فتح مکه به دست حضرت محمد پیغمبر خدا (ص) کدام شعایر « علامات ونشانه ها » درقرآن مجید واحادیث نبوی (ص) راجع به ادای فریضۀ حج بشارت داده شده ؟ باشرح چهار مادۀ فوق به هدفی می رسیم که منظور ازآن تشویق دوست داران ادای فریضۀ حج به فراگرفتن مکمل همه احکام و تعلیماتی است که چگونگی ادای فریضۀ حج را مطابق به احکام قرآن مجید واحادیث نبوی میسر وآسان می سازد . خواهران وبرادران عزیز افغان ! چون به زبان عربی بلدیت نداریم اولا تمام نامهای نقاط خانۀ کعبۀ شریف ، مسجد نبوی «ص» ، آدرس ووظایف آن محلات مقدس را که تعداد آن از یکصد اضافه است نه می دانیم ولهذا به استثنای کعبۀ شریف ومسجد نبوی «ص» ازدیگر اماکن مقدس که خاطره های زندگی شان بالای روح وروان تاثیر واحساس محبت به آنهارا دروجود مازنده ساخته ودر اصلاح اخلاق فردی واجتماعی خودها، آنهارا نمونه بگیریم ، درما زنده نه می شود.بنأ برای جبران این معلومات های ناقص وبسیار ناکافی که دردیدار وزیارت کردن محلات مقدس وحتی منا سک فریضۀ حج برای من وعدۀ از افغانان وجود داشت ، شرح مفصلی را تحت عناوین فوق جمع نمودم که حالا به شرح آنها می پردازم . شرح مادۀ اول : 1 ) چرا کعبةالمکرمه درشهر مکه است ونه درجای دیگر ؟ به همه معلوم است که عالم اسلام ولو در هر نقطۀ از خشکۀ جهان باشد ، روهای شان را دروقت نماز خواندن بطرف کعبۀ شریف می گردانند. واین ازراز های خلقت است که کعبۀ شریف درنقطۀ مرکزی تمام خشکه های جهان واقع است ووجود این موقعیت یک وحدت همگانی عالم بشریت را متوجه این نقطۀ مرکزی نموده است. دكتر حسين كمال الدين احمد ابراهيم كه رئيس بخش هندسۀ مدنى در دانشكده مهندسى دانشگاه رياض و استاد دانشگاههاى قاهره و بغداد است، و صاحب تأليفات و مقالات متعدد علمى مى�باشد، بامشورت و همكارىِ جمعى از دانشمندان مصرى و غير مصرى، طى تحقيق وسيع علمى و فنى در مشخص كردن جهت قبله ، براى مردم جهان اثبات كرد، كه مكه در وسط ربع مسكون كرۀ زمين قرار دارد. وى در مقدمه مقاله اش مى نويسد: شايان ذكر است كه من پس از آن كه خطوط اوليه اين بحث را ترسيم كردم و جايگاه قاره هاى زمين را بر آن به تصوير كشيدم، به اين نتيجه رسيدم كه شهر مكه مركز دايره اى است كه از همه قاره هاى جهان مى گذرد; به عبارت ديگر قسمت خشكى زمين به صورت منظم در پيرامون كعبه توزيع شده است و بدينسان مكه را مى توان مركز بخش خشكى زمين دانست. این دو نقشه را ملاحظه نمائید ومی بینید که حقیقتأ مکۀ شریف درنقطۀ مرکزی خشکه های جهان قرار دارد.
{{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
واین هم معجزۀ علمی قرآن مجید است که می فرماید : ( 42:7)( وَ كَذَلِك أَوْحَيْنَا إِلَيْك قُرْءَاناً عَرَبِيًّا لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَ مَنْ حَوْلهََا وَ تُنذِرَ يَوْمَ الجَْمْع لا رَيْب فِيهِ فَرِيقٌ فى الجَْنَّةِ وَ فَرِيقٌ فى السعِيرِ ) (و اينگونه قرآنى عربى (فصيح و گويا) بر تو وحى كرديم ، تا اُم القرى و كسانى را كه اطراف آن هستند انذار كنى ، و آنها را از روزى كه همه خلائق دور آن روز جمع مى شوند و شك و ترديد در آن نيست بترسانى همان روز كه گروهى در بهشتند و گروهى در آتش) {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
كلمه
اُم
القرى
كه يكى از نامهاى مكه است از دو واژه تركيب يافته
اُم
كه در اصل به معنى اساس و ابتدا و آغاز هر چيزى است ، و مادر را هم به
همين جهت
اُم
مى گويند كه اساس و اصل فرزندان است .
آرى، خداوند مكه را برگزيد تا مُـقرّ خانه محترم او باشد و رسالت آسمانى از آنجا نشأت گيرد; زيرا مكه مركز دايره است و چنين موقعيتى ايجاب مى�كند كه كانون دعوتى باشد كه همه جهان را در برگيرد و با همه ملّتها سخن بگويد و آن دعوت خاتم انبيا است كه براى عموم بشريت مبعوث شده است. مكه سرچشمه فيوضات براى تشنهكامان حقيقت و كعبه علم هدايت براى سالكان الى الله است. علاوه بر اين، آنها كه به يك آئين جهانشمول عقيده دارند، بايد يك مركز همگانى وجود داشته باشد تا از دور و نزديك در آن مركز گرد آيند و مسائل دينى، علمى، عملى و مشكلات اجتماعى، سياسى، اقتصادى و نظامى خود را مطرح كنند و براى صيانت از تهاجم بيگانگان، به مشورت و تبادل نظر و تشريك مساعى بپردازند. به همين دليل است كه خداوند سبحان كعبه را }مَثابَةً لِلنّاسِ وَامْناً {ناميد. «مثابه» يعنى «مرجع و ملجأ» و جايى كه مردم بدان پناه برند و بدانجا باز گشت كنند و در پرتو حريم امن آن به مصالح خود بينديشندقرارداد.
شرح مادۀ دوم : ـــ
2 ) اولین اعمارخانۀ کعبه درکدام زمان واز طرف که صورت گرفت؟
برای آنکه بتوان آن مناسک حج را با اطمینان کامل انجام داده واز آن دونعمت یعنی تکامل اخلاق فردی و ارتقای اخلاق اجتماعی را درخود کسب وبعد از حج کردن درزندگی بالای خود تطبیق کنیم شرط های ذیل نیاز است : 1 ) ازتاریخ واز هدف اعمار کعبةالمکرمه به دست پیغمبران گذشته معلوماتی داشته باشیم. 2 ) ازفشردۀ از خاطره هاو زحمات حضرت ابراهیم (ع) ، حضرت اسماعیل (ع) وبی بی ها جره (رح) که دراعما رمجدد کعبةالکرمه متقبل شدند ودرمقابل چه نعمتی را خداوند«ج» به آنها عنایت فرمود معلوماتی داشته باشیم تا آن خاطره هاو زحمات را درزمان انجام مناسک حج نه تنها به یا د آورد بلکه آن راسرمشق زندگی قرارداد تا ماهم مورد رحمت وعنایت خداوند«ج» قرار گیریم . 3) از آن مراسم جاهلانۀ که مشرکین درطول 2500 سال از تاریخ اعمار کعبةالمکرمه بدست ابراهیم «ع» الی زمان فتح مکةالمکرمه بدست حضرت محمد پیغمبر خدا (ص)درخانۀ کعبه و درانجام طواف کعبه اجرامی نمودند بدانیم تااز تکرار سهوی یا قصدی آن پرهیز کنیم. مکة المکرمه که در قرآن مجید درسورۀ مبارک : {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{ ﴿ (3:96)( إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ ) ﴾ ﴿ (3:96)( نخستين خانهاي كه براي مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است. ) ﴾ {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
به نام « بـکه »ذکر شده ازخود نام های دیگری هم داردکه عبارت اند از «اُم القری » « البلدالامین » « المامون » « اُ م رحم » « بیت العتیق » « بیت الاحرام » ، جای امن پاک ومقدسی است که خداوند«ج» بنای خانۀ مقدس یا جایگاه پرستش وعبادت خودرااراده فرمودونام آن کعبةالمکرمه است برای اینکه خاطره های نیک آن زمان را تا امروز زنده نگهداشته باشیم ، نیاز است تا ازتمام تحولات ساختاری وتغیرنام های محلات مقدس فوق باخبر بوده ودردوران انجام مناسک حج از هریک آنها زیارت نموده ویک بار دیگر آن خاطره هارا زنده سازیم . حج قصد کردن است .. قصد سفر به خانه خدا. حج راستین آهنگ شستن تن و جان است از زنگار پلیدیها و کج راههها و مطامع بیپایان و بیسرانجام بشری. تاریخ آغازبنای کعبةالمکرمه معلوم نیست ولی زمانیکه حضرت آدم «ع » وبی بی هوابعد از 200سال خروج از جنت ، همدیگر را در عرفات وجبل رحمت دیدند ، به اراده وامر خداوند «ج» بنای خانۀ کعبه را گذاشته وسنگ حجرالا اسود را در دیوار آن نهاد. بعد باگذشت مدت مدید که اندازۀ آن معلوم نیست دراثر سیلاب به آن خانۀ مقدس صدمه رسید که با آمدن نوح «ع » تجدید ساختار شد.ازاین هم مدتها گذشت وباز سیلاب ها صدمه را به خانۀ مقدس رساند که در 4000 قبل از امروزحضرت ابراهیم خلیل الله «ع» با همراه فرزندش حضرت اسماعیل «ع» اعما ر مجد دکعبةالمکرمه را بالای تهداب سابق به اتمام رساند. گذشت سالها وقرن ها خاطره های حضرت ابراهیم «ع» وبی بی حاجره مادرحضرت اسمعیل «ع» رادرتقدیس خانۀ کعبه فراموش نمود ودر عوض خانۀ کعبه محل گذاشتن بتهای اهل کفر عرب واداره وکنترل آن بدست قوم قریش قرارگرفت. درزمانیکه حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) عمر 25 سال راسپری می نمودند،سیلابی دوعدد دیوار خانۀ کعبه را صدمه رساند وقوم قریش دیواررا مجددأ بلند ودر گذاشتن سنگ حجرالاسود اختلاف نمودند که بعدأ به اتفاق همه ، حضر ت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) را اختیاردادند تا اختلاف رابر اصل نظر خود شان فیصله نمایند. آنحضرت فیصلۀرا پیشنهاد فرمودند که نه تنها اختلاف ازبین رفت بلکه نظر نیک شان ثبت تاریخ اسلام شده وسنگ حجرالاسود به دست مبارک خود شان در محل موجودۀ آن گذاشته شد، یعنی آنحضرت چادری را درزمین هموار وسنگ حجرالاسود را در وسط چادر گذاشته وبه قریش فرمودند که از چهار قبیلۀ قریش چهار نفرنماینده راتعین وچهار کنج چادررا گرفته وتا محل گذاشتن سنگ بلند نمایند ، انها این فیصلۀ نیک راقبول وچهارنفر نمایندۀ شان چادررا تا محل گذاشتن سنگ بلند نمودند.دراین وقت آنحضرت با دست های مبارک شان سنگ را از چادر برداشته وبه جایش دردیوار گذاشتند. این فیصله واین محل که حضرت محمد پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بادست مبارک شان سنگ حجر الاسودراگذاشتند ،همه ساله درزمان حج وهم تاجهان است درخاطره های مسلمانان و حج کنندگان زنده شده وبه آن احترام وبوسه می نمایند . شرح مادۀ سوم :ـــ 3 ) اعتبار از اعمار مجدد خانۀ کعبه از طرف ابراهیم «ع» وحضرت اسماعیل «ع» تا فتح مکه از طرف حضرت محمد پیغمبر خدا (ص)کدام حوادث ووقایع بالای خانۀ کعبه تحمیل شد ؟ گذشت زمان خاطره های مقدس حضرت ابراهیم «ع» را درطاق فراموشی کشید ودرعوض خانۀ کعبه رامحل نگداری بتها قراردادند وآن اینکه : از نظر دینی آئین غالب اعراب شبه جزیره پیش از طلوع خورشید اسلام، بتپرستی یا پرستش دیگر اشیاء و اجسام طبیعی بود. بتهای آنها ظاهراً به سه عنوان مهم خوانده میشدهاند: انصاب، اوثان و اصنام. انصاب :ـــ سنگهایی صاف و بی شکل بوده است. و اوثان :ــــ سنگهایی منقوش و تراشیده شده.
و
اصنام
:ـــ
بتهایی
از طلا و نقره و چوب .
ستـید
ند و
عبادت اصنام و اوثان عقاید دینی آنان را تشکیل میداد. بت لات بود در طا ئـف.
دیگری بت
عـُزی
که به معنای خدای بسیار عزیز است. این بت معادل ستارة زُهره
بود و در نخله در شرق مکه نگهدا
ری
میشد.
همچنین
غار
چون در نظر آنان با نیروهای زیرزمینی در ارتباط بود، قابل تقدس بود. خورشید به عنوان خدای مؤنث: و ماه به عنوان خدای مذکر در نزد بسیاری از قبایل جنوبی پرستش میشد. اسم عبدالشمس از اسامی متداول دورة جاهلیت بود. در میان سیارات و ستارگان پرستش زُهره معمول بوده است همچنانکه گفته شد: بت عـُزی به عنوان نماد زهره ساخته شده بود. یکی از عموهای پیامبر به نام ابولهب که تا آخر عمر در برابر پیامبر ایستاد، عبدالعـُزی لقب داشت. چنین پرستشهایی متأثر از فکر صابئی بود. برای مثال طایفۀ حمیر؛ خورشید، کنانه؛ ماه، لخم و جزام؛ مشتری، طی؛ سهیل و اسد؛ عطارد را میپرستیدند. و گاه برای این اجرام آسمانی بتها و نمادهایی میساختند و آنها را مورد پرستش قرار میدادند.
قربانی کردن
شتر و گوسفند در برابر بتها و تماثیل نیز خصوصاً در مکه امری معمول
بود. مانند ود، سواع، یغوث، یعوق و نسر، که پیدایش آنها را به زمان حضرت نوح نسبت میدهند؛ همانگونه که قرآن مجید میفرماید: {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
﴿ ( 71:23)( وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا﴾ ﴾
﴿ ( 71:23)( و گفتند: دست از خدايان و بتهاى خود بر نداريد، مخصوصا بتهاى « وَد » و« سواع» و« یغوث» و « یعوق »و «نسر » رارهانکنید ) ﴾
{{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
نام
« عبدود » به معنای « بندۀ
وَد
» در میان قبایل عرب بسیار به کار برده میشد.
اساف
و نائله
دو بتی
در بین بتهایی که به دست پیامبر
«ص»تخریب
شد به چشم میخورد که داستان چگونگی تقدس
این دو بت در بین قضایای فتح مکه ذکر
خواهد شد. {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
﴿ ( 31:25)( وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴾ ( 31:25)( که میفرماید: (﴿اگر از آنها سوال کنی چه کسی آسمانها و زمین را آفریده است، مسلمأ می گویند: الله بگو: الحد لله ( که خود شما معترفید )، ولی اکثر آنها نه میدانند) ﴾ {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
متوجه
میشویم که اعراب جاهلیت با نام
الله
آشنا بودهاند و
الله
را به عنوان خدای خالق اکبر میشناختهاند ولی آنها بتها و سایر اشیاء
و اجسام را به عنوان شفاعت و تقرب به خداوند میپرستیدهاند وآانها را
واسطه
بین خود و خداوند میدانستهاند. آنها بتها و الههها را در ترتیب و
تدبیر امور زندگیشان مؤثر میدانستند واز این رو به پرستش آنها
میپرداختند. و همین مطلب اثبات میکند که آنها با الله آشنا بودهاند. {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
﴿ (39:3 )( أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ﴾ ﴿ (39:3 )( آگاه باشيد دين خالص از آن خدا است، و آنها كه غير از خدا را اولياي خود قرار دادند، و دليلشان اين بود كه اينها را نميپرستيم مگر به خاطر اينكه ما را به خداوند نزديك كنند، خداوند روز قيامت ميان آنها در آنچه اختلاف داشتند داوري ميكند، خداوند آن كس را كه دروغگو و كفران كننده است هرگز هدايت نميكند. ﴾ {{² ²{{ {{² ²{{ {{²²{{
همچنین : ﴿ (10:18 )( وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
﴿ (10:18 )( (و غير از خدا چيزهائي را پرستش ميكنند كه نه به آنها زيان ميرساند و نه سودي به آنان ميدهد، و ميگويند اينان شفيعان ما نزد خدا هستند بگو: آيا خداوند را به چيزي خبر ميدهيد كه در آسمانها و زمين سراغ ندارد؟ منزه است او، و برتر است از آن شريكهائي كه قرار ميدهند. ﴾ {{² ²{{ {{² ²{{ {{² ²{{
شرح مادۀ چهارم :ــــ 4 ) بعد از فتح مکه به دست حضرت محمد پیغمبر خدا (ص) کدام شعایر « علامات ونشانه ها » درقرآن مجید واحادیث نبوی (ص) راجع به ادای فریضۀ حج بشارت داده شده ؟ شرح مفصل این ماده را در آدرس اول ، سوم وچهارم فوق ملاحظه فرمائید . چون احکام وشعایر حج بسیار مفصل است که اگر درایام جوانی وبسیار قبل مطالعه ودرذهن سپرده ه نشود، دران وقتیکه خداوند«ج» افتخاررفتن به خانۀ کعبةالمکرمه را نصیب شخص می نماید، اوبافکر واندیشۀخالی آنجا می رود ومناسک ( قواعد ومقررات ) حج راباذهن خالی یا مانند خواب دیدن یا گویا با چشم پت انجام می دهد. حاصله وثمر چنین حج کردن ازیک خواب دیدن زیاد نیست زیرابعد از مدت کوتاه درخاطره ها ضعیف وفراموش می شود. درحالیکه حج انسان را درحقیقت امر، ازنگاه تکامل اخلاق فردی نوسازی نموده وازنگاه اخلاق اجتماعی نمونه مثال برابری ،برادری ، محبت ، همدردی وهمکاری با انسان دیگر وبا جوامع بشری ساخته واو را نشانه وگواه حقیقت احکام قرآن مجید وسنت حضرت محمد پیغمبر خداوند (ص ) در « پندار ، گفتار واعمال » خویشتن تجلی می دهد. برای اینکه مقدمۀ کوتاه ، مارا وادار سازد تا قبل از رفتن به زیارت خانه خدا«ج» که از آرزوهای هر فرد مسلمان است، خودهارا به شعایر « علامات ونشانه ها واحکام مربوط به چگونگی انجام دادن حج که درآیات قرآن مجید ودر احادیث نبوی (ص ) بشارت داده شده ، آشنا سازیم می توانیم که با ادای فریضۀ حج ازدوصفت ممتاز مستفید گردیم . 1 ) باتعهدی که به صاحب حج می دهیم، ازتمام شقاوت ها وبدی های نفسانی پرهیز و محتوای اخلاق فاضلۀ راکه در قرآن مجید بشارت داده شده ،درخود کسب واستحکام می بخشیم تاگام به گام به درگاه خداوند متعال نزدیک شده وسعادت دارین را کمائی نمائیم . 2) روحیۀ وحدت ،برابری وبرادری ما با جوامع اسلامی زنده شده وراه پیشرفت وتکامل بیشتررا کسب می نمائیم. شخصیکه به حج می رود ، درجای پای حضرت ابراهیم «ع » ، اسماعیل «ع» ،بی بی هاجره «رض » وحضرت محمد پیغمبر خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) پای خودرا می گذارند.منظوراینکه اولا خاطره های زندگی آنان را زنده می سازدوثانیأ تعهد می سپارند تا آنچه را آنان تعقیب کرده بودند وآرزوی ادامۀ آن را داشتند، درزندگی خوددرعمل پیاده نمایند پس حج, نعمتي الهي است كه بر نسل هاي مسلمان ارزاني شده است . حج عبادت است و ذكر و دعا و استغفار، اما عبادتي و ذكر و استغفاري در جهت ايجاد حيات طيّـبه امت اسلامي و نجات آن از زنجيرها و غل هاي استعـباد و استبداد و خداوندان زر و زور، و ترزيق روح عزّت و عظمت به آن و زدودن كسالت و ملالت از آن. اين است حجّي كه از پايه هاي دين به شمار رفته حج درست مىتواند تحولى درونى در يكايك مسلمين پديد آورد و روح توحيد و ارتباط با خدا و اعتماد به او و رد همهى بتهاى درون و برون وجود آدمى كه همان هواها و هوسهاى پستكننده و قدرتهاى اسيركنندهى آدمىاند، و نيز احساس قدرت و اعتماد به نفس و رستگارى و فداكارى در آنان پديد آورد، و چنين تحولى است كه از هر انسانى، موجودى شكست ناشناس و تهديد و تطميعناپذير مىسازد. بدست آوردن آن دونعمت فردی واجتماعی مربوط به آن است که : 1 ) ما به تمام اساسات ومقررات که برپایۀ آن مناسک حج انجام داده می شود آشنائی کامل داشته باشیم زیرامناسك حج از شعائرالهى و شايسته تعظيم و بزرگداشت مناسک حج ،اهميت مناسك حج لزوم رعايت تقواى الهى درباره احكام و مناسك حج و پرهيز از هرگونه كوتاهى و اهمال كارى در مورد آن است تاهریک را درمحل وجای آن بکارگرفته وازحاصله ونتایج مثبت آن مستفید گردیم . 2 ) معنی ومفهوم نام ها واصطلاحات وآدرسهای را که نشان دهندۀ اماکن مقدس و خاطرات زندگی ابراهیم «ع» و حضرت محمد پیغمبر خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) می باشد بسیار قبل تر از حج رفتن به یاد داشته باشیم . به اُمید آن روزی که این خدمت صادقانه را مورد استفاده قرار داده وطبق آن هریک از خواهران وبرادران ما ازنعمت ادای حج مستفید وبه این برادرشان هم دعای خیر نمایند. احترام« ا.ا .ف » {{² ²{{ {{² ²{{ {{²
|